پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229073
روايت وزير نيرو از آخرين وضعيت بحران آب و خشکسالي بي‎سابقه در ۵۰سال اخير؛احتمال قطعي برق
تاریخ انتشار : 1396/11/01 10:51:56
نمایش : 1595
وزير نيرو جزئياتي از آخرين وضعيت بحران آب و خشکسالي بي‎سابقه در ۵۰ سال اخير را تشريح کرد و گفت: با شرايط جغرافيايي کشور استفاده از واژه بحران آبي، چندان هم نابجا نيست.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، رضا اردکانيان در برنامه نگاه يک با بيان اينکه استفاده از واژه بحران براي وضعيت آبي کشور نابجا نيست افزود: واقعيت قابل بيان اين است که از حيث ميزان بارش در وضعيت چندان متفاوتي با شرايط اقليمي خود نيستيم، زيرا کشور ما در منطقه خشک و نيمه خشکي قرار دارد.

او ادامه داد: با اندکي مطالعه بر عملکرد وضعيت جوي 50 سال اخير در مي يابيم که شرايط آب و هوايي کشور رو به گرم شدن در حرکت است. همچنين روند تبخير و تعريق از سطح دريا و درختان را سالانه حدود 5.4 ميلي متر در 50 سال اخير تجربه ، در طول اين سالها با گرم شدن دماي کشور سالانه 1.1 ميلي متر کاهش بارش را تجربه کرده ايم.

اردکانيان افزود: افزايش 50 ميليون نفري جمعيت کشور در 50 سال اخير به معناي افزايش مصرف آب و کاهش اندوخته هاي آبي درکنار کاهش بارش و افزايش دماي کشور است پس روي هم رفته شرايط ما چندان هم غير مترقبه نيست.

وزير نيرو گفت: بايد سياست ها را تغيير داد و بجاي مبارزه با بحران اقليمي، سعي بر سازش اقليمي داشته باشيم.

اردکانيان تصريح کرد: در 3.5 ماه گذشته ميزان بارش در کشور 37 ميلي متر بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 33 درصد کاهش داشت پس مي توان گفت که در 47 سال اخير در حال سپري کردن خشک ترين سال هستيم.

او با بيان اينکه مصرف کنندگان اصلي آب در کشور بخشهاي کشاورزي، شرب، صنعت و محيط زيست است ادامه داد: وقتي سال خشکي داشته باشيم همه اين بخشها از کم آبي متاثر خواهند شد البته همه تلاش ما اين است که کاهش آبي در بخش شرب صورت نپذيرد.

وزير نيرو گفت: از همکاري همه نهادها براي حل معضل کم آبي استقبال مي کنيم اما پيش از آن بايد مصرف بد را با شيوه صحيح مصرف جايگزين کنيم بويژه در بخش شرب شهرهاي بزرگ، بايد به مصرف آب نگاه درست و بهينه اي داشته باشيم.

اردکانيان ادامه داد: در شرايط کنوني، خشکسالي براي ما فرصت است بدان معنا که توجه جدي تري به چگونگي مصرف داشته باشيم و در بخش کشاورزي هم بايد کشت هاي پر?آب بر را در مناطق خشک وکويري متوقف کنيم.

او در مورد هدر رفت شبکه هاي انتقال و توزيع کشور گفت: کاهش بيش از حد مجاز هدر رفت منابع آبي اقتصادي نيست حتي در اروپا هم ميزان هدر رفت آبها به 50 درصد يا يا بيشتر مي رسد که اين هدر رفت در کشور ما حدود 25 درصد و از اين مقدار 13.4 درصد هدر رفت فيزيکي است.

اردکانيان گفت: با تامين بخشي از نيازهاي بخش کشاورزي از پسابهاي تصفيه شده مي توانيم با کم آبي در اين بخش مقابله کنيم در حال حاضر حدود 85 کشور دنيا با فاضلاب بخش کشاورزي را تامين مي کنند.

او تصريح کرد: در برخي دشتهاي کشور بايد بدنبال معيشت جايگزين باشيم زيرا محدوديت آبي، کشاورزي در آن مناطق را غير ممکن خواهد ساخت.

وزير نيرو گفت: پيک مصرف برق در 25 سال گذشته رو به افزايش و رشدي معادل هفت درصد دارد.

اردکانيان با بيان اينکه بحث برق فوق العاده حساس و زيربناي اصلي توسعه کشور است افزود: از نظر توليد قدرت نخست منطقه و قدرت چهاردهم دنيا اما نيازمند سرمايه گذاري براي نگهداري سيستم و پاسخگويي رشد مصرف برق هستيم.

وي با اشاره به اينکه کشور گرفتار بدمصرفي برق است گفت: در آينده توان پاسخگويي به مصرف برق را در اين اساس نداريم و تابستان امسال نيز ميزان توليد و مصرف برق سر به سر بود.

وزير نيرو افزود: هزار ميليارد تومان براي ساخت نيروگاه هزينه مي کنيم تا فقط در زمان پيک مصرف که حدود 200 ساعت است برق توليد کند.

اردکانيان گفت: تلاش مي کنيم رشد مصرف برق با رشد توليد در کشور متناسب شود.

وي با بيان اينکه جذب سرمايه هاي بخش خصوصي جزو اولويت هاي ما در صنعت برق است افزود: اکنون نيز در حالي که بخشي از آنها مطالبات زيادي از دولت دارند اما به کار خود به جد ادامه مي دهند.

وزير نيرو گفت: در جايي که امکان جذب سرمايه گذاري هاي خارجي نيز وجود دارد از آن استفاده مي کنيم.

اردکانيان افزود: اکنون 11 هزار و 575 مگاوات ظرفيت نيروگاهي دولتي آماده واگذاري به بخش خصوصي است و هزار و 985 مگاوات نيز در قالب نيروگاه هاي جديد با سرمايه گذاري 1/2 ميليارد يورو و 210 ميليارد تومان آماده بهره برداري است.

وي گفت: از سال 92 تاکنون 420 مگاوات نيروگاه با استفاده از انرژي هاي نو و تجديد و پذير به بهره برداري رسيده است.

اردکانيان افزود: ظرفيت نيروگاه هاي تجديد پذير و پاک در سال 92 ، 173 مگاوات بود که اکنون به بيش از 600 مگاوات رسيده است و در پايان دولت دوازدهم به پنج هزار مگاوات مي رسد.

وزير نيرو گفت: براي تشويق بخش خصوصي بايد تضمين خريد برق وجود داشته باشد و تضمين نيز به تامين منابع مالي بستگي دارد.

وي افزود: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در زمينه خريد تضميني برق توليد شده از انرژي هاي نو و تجديد پذير براي امسال در هر کيلو وات ساعت 50 ريال و براي سال آينده 60 ريال اختصاص داده اند.

اردکانيان گفت: کل روستاهاي برق دار شده کشور 2 هزار و 260 روستاست و از ابتداي امسال 108 روستا برق دار شده اند.

وزير نيرو افزود: تقريبا تمام روستاهاي بالاي 10 خانوار برق دارند و تاکنون 3 هزار و 37 پرتابل خورشيدي قابل حمل بين عشاير توزيع و در ماه هاي آينده 8 هزار و 200 دستگاه ديگر در ميان آنها توزيع خواهد شد.

وي اضافه کرد: حجم قراردادهاي منعقد شده درباره ساخت نيروگاه ها با انرژي هاي نو و تجديد پذير دو هزار مگاوات است.

اردکانيان گفت: حفاظت از خاک جدا از مديريت منابع آب نيست و تلاش مي کنيم در طرح هاي آمايش آب بر اساس هر منطقه طرح هاي توسعه آن تهيه شود.

وزير نيرو افزود: براي محقق شدن طرح هاي آبي و برقي کشور از ظرفيت هاي نيروهاي جوان استفاده مي کنيم.

وي با اشاره به ميانگين 200 ميلي متري ليتري بارش هاي سالانه کشور گفت: بايد با کاهش سطح زير کشت و استفاده از آب هاي مجازي سهم بخش کشاورزي را از مصرف آب کشور کاهش دهيم.

اردکانيان افزود: اکنون ارزش افزوده صادرات برخي محصولات کشاورزي با توجه به آبي که استفاده مي کنند مناسب نيست.

وزير نيرو گفت: بايد در بخش محصولات کشاورزي غير راهبردي به سمت واردات برويم زيرا وارد کردن اين محصولات مانند وارد کردن آب است.

وي کشت فرا سرزميني را نيز از جمله راهکارهاي کاهش مصرف آب در بخش کشاورزي دانست.

اردکانيان افزود: مديريت آب فقط مربوط به يک دستگاه نيست همه مديراني که در دستگاه ها تاثير گذار بر آب حضور دارند جزو مديران اين بخش هستند.

وزير نيرو گفت: هر زمان که موضوع آب را ميان بخشي ديده باشيم سياست ها درست بوده است اما هر گاه بخشي ديده ايم سياست هاي ما خالي از اشکال نبوده است.

وي با بيان اينکه در دوران مديريت عرصه ناچار بوده ايم به سمت مهار آب ها برويم افزود: حدود 47 هزار سد بزرگ در دنيا وجود دارد که نيمي از آن در چين است.

اردکانيان گفت: بيش از 90 درصد از سدها پس از نيمه دوم قرن بيستم ساخته شده اند.

وزير نيرو افزود: سد سازي در کشور به هيچ وجه جزو اشتباهات نبوده اما قطعاً کارهايي است که نياز به اصلاح دارد.

وي گفت: سدهاي بزرگ سيلاب ها را کنترل کرده اما برخي با اشکال روبرو شده اند.

اردکانيان افزود: شيرين کردن آب دريا، کاهش پساب و هدر رفت آب در شبکه ها و گسترش آبخيزداري از جمله راهکارهاي مقابله با کم آبي است.

وزير نيرو گفت: کاهش آب درياچه اروميه دلايل گوناگوني از جمله برداشت بي رويه آب از منابع و فقدان طرح آمايش سرزميني دارد.

وي افزود: کليد واژه حل مسئله آب همکاري همه دستگاه هاست و بيش از اين فرصت نداريم به موضوع آب بخشي نگاه کنيم.

اردکانيان گفت: در سال 92، 917 هزار و 232 نفر و در سال 96 حدود 6 ميليون نفر از روستاييان کشور آب شرب پايدار دارند و تا پايان دولت دوازدهم بيش از 8 ميليون نفر از اين آب برخوردار خواهند شد.

وزير نيرو شيرين کردن آب دريا يا تصفيه پساب ها را نمونه اي از آب هاي نامتعارف خواند و افزود: روند استفاده از اين آب ها در سال 96 به 250 ميليون متر مکعب در سال رسيده است و تا پايان دولت به دو برابر افزايش مي يابد.

وي طرح تعادل بخشي به منابع آب زير زميني را نيازمند منابع مالي قابل توجهي دانست و گفت: تاکنون تعداد زيادي از چاه هاي غير مجاز مسدود شده اند.

اردکانيان افزود: از ابتداي اجراي اين طرح تا دي امسال 39 هزار و 275 حلقه چاه مسدود و از اضافه برداشت 3 هزار و 272 حلقه چاه جلوگيري شده است.

وزير نيرو گفت: بر اين اساس از برداشت بيش از 2 ميليارد و 700 ميليون متر مکعب اضافه برداشت از آب هاي زير زميني جلوگيري شده است.


دانا

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html